21 maja 2014

Wyzwania nowoczesności

Big Data to słowo, które robi furorę w świecie marketingu. Są to ogromne zbiory danych, których przetwarzanie wymaga specjalnego oprogramowania. Swój rozwój i powstanie zawdzięczają Internetowi i usługom świadczonym drogą elektroniczną.

Coraz chętniej udostępniamy swoje dane osobowe w Internecie, a strony internetowe zbierają informacje o tym, co robimy w sieci. Danych tych jest mnóstwo i są różnorodne, dotyczą wielu dziedzin życia i pochodzą z najróżniejszych źródeł: wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, sklepów internetowych, banków, telefonów komórkowych czy geo-lokalizacji. Co ważne dostęp do tych danych jest z roku na rok coraz łatwiejszy, a ich analiza może odbywać się w czasie rzeczywistym. Nic, więc dziwnego, że firmy i marketingowcy chętnie z nich korzystają. Dane te mogą być wykorzystywane również, jako materiał do analizy badawczej. Dlatego też są interesujące z punktu widzenia badań jakościowych. Nie jest to łatwe zadanie, lecz istotne ze względu na stale wzrastające znaczenie Internetu w życiu konsumentów.

Podstawowym wyzwaniem jakie wiąże się z Big Data jest selekcja oraz porządkowanie informacji. Lawinowy wzrost liczby danych jest ogromnym wyzwaniem dla badaczy, którzy z przyczyn oczywistych, nie są w stanie samodzielnie ich przetworzyć. Z pomocą przychodzą różnego rodzaju narzędzia, które mają im to zadanie umożliwić. Ułatwiają one agregowanie i gromadzenie danych, lecz same z siebie nic nie powiedzą. Tutaj wkracza badacz, którego rolą jest przekształcanie ich w istotne informacje i formułowanie na ich podstawie wniosków. Ale nim do tego dojdzie wpierw musi posiadać wiedzę jak prawidłowo zaprogramować sposób zbierania danych, aby wydobyć ze zbioru interesujące go dane, a to wymaga od badaczy nowych umiejętności.


Aby lepiej zrozumieć otaczającą cyfrową rzeczywistość konsumentów, badacz musi stale wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności o te z dziedziny nowoczesnych technologii, które oprócz tych badawczych stają się niezbędnym wymogiem funkcjonowania w branży badawczej. Tak więc do niezbędnych narzędzi pracy badacza dochodzą kolejne, których obsługę musi opanować by sprostać wyzwaniom nowoczesności.  


Magda Radziszewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz