14 stycznia 2016

Słowo, bez którego nie poprowadzę badania

Jakby ktoś zapytał nas o jedno słowo, którego brak może położyć badanie, to odpowiedziałybyśmy jednogłośnie. Bywają spotkania z informatorami, kiedy nie ma kamery i dyktafonu. Są takie tematy, kiedy lepiej, jak badanie odbywa się bez rodziny i znajomych. Zazwyczaj spotykamy się w domu, ale czasem zdarza nam się z niego wychodzić i wtedy też wszystko jest ok. Ale nie ma badania bez pytania DLACZEGO?

Pytanie DLACZEGO? jest dla badaczki głównym narzędziem badawczym i potrzebą absolutnie podstawową.

I, jak to w życiu, najgłębsze potrzeby, takie jak potrzeba pytania DLACZEGO? są nieuświadomione. I można zdać z nich sobie sprawę zazwyczaj dopiero wtedy, kiedy ich zabraknie. Niezbyt często zdarza się, że nie mamy możliwości zapytania DLACZEGO? od razu, w bezpośrednim kontakcie, ale czasem się jednak zdarza. Mnie zdarzyło się całkiem niedawno...

Przed fokusem w jednym z ostatnich projektów, informatorzy mieli wykonać zadanie. Takie wprowadzające w refleksyjny nastrój i poszerzające pole widzenia. Zadanie polegało na przeprowadzeniu krótkich rozmów z kilkoma osobami ze swojego otoczenia i zapisaniu wyników. Takie uzupełnione dzienniczki dostałam jeszcze przed spotkaniem.

Zajrzałam do nich i zaczęłam się poważnie zastanawiać, jak bardzo trudno jest analizować dane z kwestionariuszy. Bez nerwów, bo to normalne i zawsze planujemy badanie tak, żeby w końcu móc zadać TO pytanie, ale z dużym skupieniem. Bardzo wiele informacji z tych dzienniczków było tak niepełnych, że mówienie o motywacjach i barierach, o prawdziwych potrzebach było niemożliwe. Można było albo oprzeć się o domysły, albo dopytać. Na szczęście miałam tę drugą możliwość...

Klaudyna pisała jakiś czas temu, że badania etnograficzne nie wartościują, tylko oceniają. Ja dodam, że oceniają, bo mają taką możliwość. Bo pytanie DLACZEGO? umożliwia ocenianie, a jednocześnie nie pozwala na wartościowanie. Bo takiej odpowiedzi na pytanie DLACZEGO? nie można już wartościować. Można tylko rozumieć.

Marta Marcjanik



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz