20 stycznia 2016

Nowe ścieżki - nowe standardy

Wyobraźcie sobie, że jesteście firmą organizującą zagraniczne wycieczki. Ale chcecie się czymś wyróżnić, dać klientowi coś więcej niż najtańszą opcję w najlepszym hotelu i ubezpieczenie w pakiecie. Chcecie o niego zadbać, zatroszczyć się i pomóc mu w przygotowaniach do wyjazdu w nieznane tereny.
Macie już prawie wszystko – dogadaliście się z liniami lotniczymi, hotelami, wszystko jest WOW i jesteście najlepsi na rynku. chcecie zrobić jeszcze poradnik dla każdego Waszego Klienta – krok po kroku: co zabrać, jak się przygotować, co kupić. Żeby Klient nie musiał szukać, a wszystko, co potrzebne mu do szczęścia znalazł u Was.
Ktoś wpada na pomysł: „Zróbmy badania, spotkajmy się z ludźmi, którzy często wyjeżdżają i napiszmy taki przewodnik, jakiego jeszcze nikt nigdy nie napisał.” Pomysł ekstra! Do dzieła.
Napisaliście brief, wybraliście agencję, robicie badanie. Przebadaliście 40 osób, które wyjeżdżają kilka razy w roku o ich potrzebach związanych z podróżowaniem. Wow, ekstra. Wydaliście na to trochę pieniędzy, bo jednak informatorów (lub respondentów – jeśli tak wolicie) było sporo. Ale pewnie warto było.
A teraz ktoś z Waszego teamu wybiera się na wakacje. Idzie do apteki, żeby kupić niezbędne rzeczy. Kupuje: wodę utlenioną, plastry, wapno, leki przeciwbólowe, Nifuroksazyd, Smedctę i Panthenol. Wszystko potrzebne – ekstra.
Pani Magister w aptece zbiera wszystkie produkty do reklamówki, myśli. „Skoro Pani wybiera się do Egiptu, to przyda się jeszcze Stoperan!”. Ale zaraz. Do Egiptu? No tak, do Egiptu, ale skąd ona wie?! Ona wie, bo pracuje od wielu lat w zawodzie, nie raz pomagała dobrać odpowiedni ekwipunek na nie jedną zagraniczną wycieczkę autostopem, nie jedną historię usłyszała i nie jeden raz pomagała na różne dolegliwości. Ona wie nawet więcej, niż stu podróżników – bo stu podróżników obsługuje w ciągu kilku miesięcy.

To prosty przykład na to, że czasami dobrze wyjść poza standardowe ramy zakładanej grupy docelowej i pójść tam, gdzie jeszcze nikt nie był, aby zdobyć informacje, jakich nikt nie uzyskał do tej pory. Badania z konsumentami są ważną częścią działania prawie każdej marki, ale warto czasami zastanowić się, czy dokładniejszej wiedzy o konsumencie nie dostarczy inne źródło informacji. TANIEJ I SZYBCIEJ ;)


Agnieszka Dąbrowska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz